Tweede Belgisch reisdocument voor Belgen en vreemdelingen

Vanaf 14 juni 2014 kunnen Belgen, erkende staatlozen, erkende vluchtelingen, en andere vreemdelingen die geen reisdocument kunnen krijgen van hun eigen nationale overheid of van een internationale instantie, in bepaalde omstandigheden een tweede reisdocument krijgen van de Belgische overheid.

Dat zegt het ministerieel besluit van 19 april 2014 over de afgifte van paspoorten. Dit ministerieel besluit voert de wet van 21 december 2013 houdende het Consulair Wetboek uit.

Belgisch reisdocument voor bepaalde vreemdelingen

Erkende staatlozen, erkende vluchtelingen en andere vreemdelingen die geen reisdocument kunnen krijgen van hun eigen nationale overheid of een internationale instantie, kunnen onder bepaalde voorwaarden een Belgisch reisdocument krijgen.

Zij moeten dit aanvragen bij de provinciale paspoortdienst (een federale overheidsdienst toegevoegd aan de provinciegouverneur) De provinciale paspoortdienst zorgt ook voor de uitreiking van het reisdocument.

Het gaat over de provincie waarvan de gemeente deel uitmaakt waar de betrokkene is ingeschreven in de bevolkingsregisters. Als dat bevoegde paspoortbestuur tijdelijk geen reisdocument kan afgeven, kan de FOD Buitenlandse Zaken een ander paspoortbestuur aanduiden om de aanvraag en uitreiking van het reisdocument te garanderen.

Tweede reisdocument

Belgen en de hierboven genoemde vreemdelingen kunnen voortaan ook een tweede reisdocument krijgen als één geldig reisdocument niet voldoende is om de voorgenomen reizen en verblijven in het buitenland voor te bereiden en te maken. Dit is het geval bij:

  • een groot aantal in te dienen visumaanvragen in een korte tijd, of
  • reizen naar landen met onderling moeilijke relaties, of
  • het gebruik van verschillende reisdocumenten voor enerzijds langdurig geldige inreis- en verblijfsvisa en anderzijds snel verzamelde in- en uitreisstempels.

Voor het tweede reisdocument gelden dezelfde bevoegdheidsregels als voor het eerste reisdocument.