Oefentijd in samenleven

Jongeren brengen veel tijd door op school. Ze doen er kennis op, maar ze leven er ook samen. De schooltijd is een oefentijd in samenleven. Maar het is niet omdat je elkaar treft op de speelplaats, dat er ook een goede relatie ontstaat.

Wat kunnen secundaire scholen doen?

Het Kruispunt zoekt met het project ‘Samenleven op de speelplaats’ naar een antwoord op de vraag: wat kunnen secundaire scholen doen om de kwaliteit van het samenleven op de speelplaats te verhogen? Hoe beïnvloedt etnisch-culturele-diversiteit dit samenleven? En hoe ga je daarmee om?

Vijf dimensies

We zien vijf dimensies waarmee scholen volgens ons aan de slag kunnen:

  • regels en afspraken
  • toezicht
  • georganiseerde middagactiviteiten
  • virtuele contacten
  • ruimte en infrastructuur  

Inspiratie? verschilopdespeelplaats.be

Ben je op zoek naar inspiratie en inzichten voor je secundaire school? Op de nieuwe website verschilopdespeelplaats.be van het Kruispunt (2014) vind je onze negen voorstellen voor positief samenleven op de speelplaats.  Met tips, achtergronden, praktijkverhalen, en links naar meer ondersteuning.

 

 

Extra informatie